Perşembe, Kasım 01, 2007

Gizli müşteri çıkabilir


Hayatımda iki kez kartvizitim oldu; ikisi de iradem dışında... Tokalaşma sonrası el çabukluğu marifetle bir kartvizit takdim edenlerden, çoklu münasebetlerde vapur dilencileri gibi sualsiz ellere kart tutuşturanlardan olamadım. Çantamda bir numunesi mevcutken bile lüzumlu hallerde arzu edilen çevikliği gösteremedim. Vardır psikanalitik bir tefsiri, geriliyorum.
Olaya şahsi reaksiyonum dışında, hayatta bir kartvizitimin olması iş bakımından da pek uğurlu gelmedi bana. O iki seferin ilkinde, iki deste kart elime ulaştıktan bir ay sonra çalıştığım iş yeri 2001 krizinin leşleriden oldu, kapandı. İkincisinde de, abartmıyorum yine tam bir ay sonra çalıştığım dergi kapandı.
İş yeri kendisi yaptırıyorsa üzerine yazılacaklar zaten belli, size soran da yok. Ama mesela reklamcı bir arkadaşın arka yüzü İngilizce olan kartvizitinde 'copywriter'ı görmekten ilham alarak ismimin altında 'screen saver' yazsın çok istemiştim, isterim. Mühendis, doktor falan olunca öyle bir sakillik hissedilmiyor, ama nerede okumuştum, 'yazar, 'şair' diye kart bastıranlar varmış. Şekil şemal de tam at koşturmalık kreatif bir alan. Zaten 'fantezi kartvizit', 'VIP kartvizit' diye çeşitler türemiş. İsteyene zemine bir fotoğraf basılabiliyor. Facebook profili gibi... Hatta aforizmalar eklenebiliyor. Konuyla ilgili bir internet gezintisinde, Caddebostan sahilinde kayalıklarda çekilmiş bir fotoğraf zemini üzerine kişisel bilgilerini bastıran bir adam gördüm; en alta 'Gülmeyi öğrenmeden sevilmeyi bekleme' gibi bir slogan eklemiş. Ne hoş... Merhaba, ben -atıyorum- Aydın Keres, gülmeyi öğrenmeden sevilmeyi beklemeyin ama... Ben bu fonksiyon hakkımı nasıl değerlendirirdim acaba? Her canlı bir gün ölümü tadacaktır? Yok ağır olur. Neyse bunu şimdi düşünmeyeceğim ama önerilere açığım.
'Gizli müşteri' diye sonradan doğma bir meslek var. Kendilerini 'müşteri odaklı' diye tanıtan firmalar para verip ajan tutuyor ve kendi elemanlarını denetlettiriyorlar. İsmini vermeyelim bir pizzacıda çalışanlara dönük bir uyarı tabelası bile varmış, 'Dikkat gizli müşteri olabilir' diye. Her an tetikte olman lazım, patronun adamı olabilir yani. Hayatta herkese patronun adamı gibi davranılsın istiyor çalışan odaksız firmalar; patronun her an her yerde olduğu hissedilsin.
'Gizli işçiler' örgütlense bir 'gizli müşteri' ne yazar kartvizitine?

4 yorum:

ONALTIKIRKALTI dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
ONALTIKIRKALTI dedi ki...

özür dilerim bir önceki yorumda bazı yanlışlar vardı onları düzeltip tekrar gönderiyorum...

:) :) :) hem güldüm hem de kart olaylarını benim gibi algılayan birilerini görünce kendi halimi tekrar gözden geçirip kendi kendime (kendim için) hüzünlendim. demek böyle düşünen bir tek ben değilmişim. 20 yıllık profesyonel meslek hayatımda iş yerlerinde bastırılan mecburi kartlar dışında kartvizitim olmadı (onları da ben kullanmadım zaten).

ben nereyi vizit ediyorum ki kartımı kime vereyim de kart-vizit olayı gerçekleşsin mantığı ağır basıyor herhalde.

malını, iş yerini tanıtmıyorum masa başında oturup grafik sayfa dizaynıyla uğraşan bir adamın yaptığı iş kendi kartıdır mantığını daha doğru buluyorum.

diyelim bir iş görüşmesi yapılacak... buyur kardeşim al sana benim çizdiğim dergi, içinde künye kısmında adım var bu dergi de benim kartım işte... bundan iyi benim yaptığım işi anlatan kartmı olurmuş allaşkına?

evet kendim bir sürü ünlü insana bir sürü şirkete çok farklı tasarımlar yaptım, görenin öyle bakakaldığı kartlar da yaptım çok ciddi sıradan kartlar da. Ama hayalim hep ultra uçuk birine bir yumurtanın üzerine yazıları transfer edip o şekil gerçek bir yumurta-kart yapmak...

eee... bana değer veren kartıma iyi bakar :) diye düşünecek biri var mı?

yaw seni arayacaktım ama yumurtayı kırdık, yok yok yanlış anlama yani sahanda yumurta yapmak için iki yumurta kırdık anlamındaki "kırdık" gibi değil yeni giren eleman kazayla düşürdü öyle kırdık diyenle de görüşmezsin. hadi laaaan... yemişsinizdir siz onu... diyiverirsin.

karton, bildiğimiz oluklu mukavva üzerine küçük bir çocuğa yazdıracaksın her şeyi kargacık burgacık o da güzel olur mesela bir yuva için uygun. tabii her iş alanı için farklı düşünmek lazım ve her şeyden önce tasarım kadar yazacakların da önemli. mesala güzellik salonu için bir kart yapıyorsanız üzerine "bize gelin hayattaki tek 'kart' elinizdeki olsun" yazmak lazım.

camcı olsam iki kat cam arasına saydam bir tabakaya yazardım kart bilgilerini, yanlarını traşlatıp dağat millete. neyse işte bu kart konusu bambaşka bir konu ve anlat anlat bitmez...

en son olarak da kendime bir kart yapsaydım ne iş olsa yaparım abi fakat hiç durmadan aşık olmaktan hiç bir şey yapamıyorum yazdırmayı düşündüğümü söyleyerek mevzuyu kapatayım boşu boşuna yorum ziyanlığı olmasın...

(yorumu kapatmadan önce gizli müşteri olayı içinde bir iki söz söylemek isterim: Bence iyi bir şey çalışan herkes herkese adam gibi davransın, beklediğimiz bu... herkes acayip olmuş. İstanbul nüfusu kalabalık bir gelen bir daha gelmese bile işler yürüyor mantığı sarmış milleti, bir paket sigara alıyorsun adam hiç ilgilenmiyor gözü bir yerde kulağı başka bir yerde iki üç kez yanlış sigara veriyor. her yerde hemen hemen aynı şey... dinsizin hakkından imansız gelir. adam gibi hizmet etsinler. ben işimi yaparken işin en iyisini yapmaya çalışırım o işi kime yaptığım önemli değildir. kral da gelse çöpçü de aynı muameleyi görür benden. ben böyle yapıyorsam herkesten de aynısını beklerim ama hayal tabii o başka)

metin dedi ki...

1646 Bey,

Sizinle çok nadir karşılaşıyoruz, burada karşıma çıkmanız sürpriz oldu ve çok da hoşuma gitti KV konseptleriniz...

ONALTIKIRKALTI dedi ki...

Metin bey, kartvizit tasarımları için düşündüğüm fikirleri beğenmeniz beni çok memnun etti... çok teşekkür ederim. isterseniz bir ad soyad ve diğer gerekli bilgileri gönderin size uygun bir kart tasarlayayım :) _tasarım ücreti şirketten :)_